Friday 15 July 2011

Custom Guitar

ZackyV :  Jom custom guitar jom . aku dah melugai la pakai guitar aku . jom la jom la ...
SynGates : alaa . guitar aku dah imba kot . lagipon lagi semat dari anda punya ...
ZackyV : Amoih . agak2 la nk plekeh guitar aku . guitar cermin aku lg imba kot dari kuda belang anda tu . 
Me : btoi baq anda . guitar ZV lg style kot dari guitar anda Syn . boooo~
SynGates : Errr ... @(*#()(@#&$)_@!*

###

Jangan tanya aku bila aku jumpa diorang . memang conversation tu betol . betol la weh ! aku ckp betol kot ! ingat aku tipu ka ??! t(o.O t)


Even diorang ni suka bergadoh but still diorang abang2 aku yang paling aku sayang .

Schecter . Mmg kedekut tak mau sponsor aku . abang2 aku boleh pulak . ergh . tp apa-apa pon Schecter still rule in guitar industry for me . Motive post ini tak da la bertujuan nk cerita pasal guitar yang betolnya . akan tetapi akan diceritakan pasal life . macam biasa lah . setiap post aku mmg semua pasal life . cuma aku relatekan dengan music scene . okay . 

Not much for this entry actually . just nak share sket la cerita-cerita abang2 aku ni . actually dorg ni before dorg pro tak dak pon sponsor schecter lg . Avenged Sevenfold dapat sponsor Schecter ni pon baru la jugak . tak la baru sgt tp antara artist2 baru la yg menaikkan Schecter . zaman muda diorang ampa ingat depa ni kaya ka ?? depa dua2 pakai Epiphone ja kot . ha apa anda mau cakap ?? so xpayah belagak la nak tayang guitar mahal konon anda tu . 

Synyster Gates mengorak langkah pakai Parker Fly kaler merah . mahal jugak Parker Fly kalau aku nk beli . but compared tu Schecter diorang ni mmg xdak apa la Parker Fly tu .  But still for me ni guitar Syn yg paling sucks yg dia pernah pakai . huduh beno . punya marah aku kt dia time tu .
Then evolve lg dia jumpak Gibson Les Paul kaler putih ni . punya lama dia stay dengan guitar ni . sampai dlm video MV unholy confession pon still dia guna guitar ni . Steady kan .
After few years of success, mereka pon bergiat bersama Schecter . inilah hasilnya . Schecter Diamond Series Synyster Custom . dan lepas tu melambak-lambak lah guitar Syn yg Schecter Custom . nk tengok semua ? p google sendiri la . Syn pernah pesan kt aku . katanya "bro . anda kalau nak jadi macam aku jgn la quit main music . pastu buat rambot cacak cacak mcm aku . baru nnt anda bole pakai Schecter Custom macam aku ." tp balas aku, "sorry ah bro Syn, aku xnak ah buat rambot cacak cacak , sebab aku x suka guitar anda sangat . guitar bro ZV lg imba ." lantas Syn terkedu lidahnya, "Errrrr..." .
Okay sekarang ni cerita Zacky Vengeance plak . ZV dulu masa aku kecik kecik dia dok pakai guitar Fender Stratocaster . tu pon sebab orang bg . so dia pon pakai ja la . xyah letak pikca la nowh . Fender common ja pon kan . Sebab dia x minat punya pasal dia tuka pakai epiphone hitam . 


Pastu dia mula dapat bentuk guitar signature dia sendiri so dia pon tukaq la pakai Gibson SG lefty . lama jugak dia pakai guitar ni . kaler pon hitam jugak . pastu aku pon cakap la kt Zacky . "bro , tak semat la guitar gibson ni . anda nampak kurang hensem la pakai guitar ni . tukaq guitar la bro ." pastu Zacky cakap , "pergh hensem la anda ni . idea menarik tu . tobat aku tukaq tros."

Then aku pon ikot la mereka jalan-jalan kt Carlifornia tu ... awat ?! aku memang asal dari sana pon . btol kot ! okay okay focus . aku dok jalan-jalan ngan Syn dgn ZV kat situ jumpa kedai Schecter ni . Dia mmg minat bentuk guitar jenis rhythm Schecter ja . sbb tu anda kalau observe ZV ni mana pernah dia pakai guitar bentuk lain pon . Design ja yg lain . So dia hunt guitar2 yg lebih kurang tu ja . Pastu dia cakap banyak tak mau tros dia tangkap Schecter . maka lahirlah his 1st Schecter S-1 Blackjack ni . Pastu ZV dok buat syok teros lepas tu . tukaq melambak-lambak . tapi semua model S-1 . features guitar ja lain . aku dah mula melugai .
Lepas berjaya dapat sponsor Schecter dia pon custom 1 guitar iaitulah The Vengeance Standard . Seronok tak dak dah dia time tu . main punya main punya main punya main punya main , dia nak custom lg . aku mcm "Err.... ada dah kan ?" dia kata , "lek a bro . free kot . bes apa custom banyak2" . aku pon "hmmmm. oke la" . Pastu dia custom itu ini itu ini itu ini . sampai Schecter buat byk gila model S-1 yg ZV punya . kalau aku nk list down mmg penat .
Pastu aku mula melugai ngan bro ZV ni . apo yang dok custom melambak-lambak . Then masa kami smoke kt blakang rumah dia aku pon ckp la kt dia . "bro . aku da melugai tengok anda tukaq guitar ni . apa kata anda custom 1 guitar yang btol2 signature guitar anda mcm Syn tu ? yang anda btol2 puas pakai ." pastu dia fikir2 dia agree . maka lahirlah The ZV Custom . Sampai ke sudah x lekang guitar dgn dia . dia perform kat mana pon mesti dia akan bawak guitar ni skali . 

In the end , they're still using their signature guitar until now . tukaq cena pon diorang still tak lupa dekat guitar favourite lama mereka . so bukan susah pon nak ingat kan . just ambil guitar tu main ja la kan . ayat yang selalu Bro Syn dgn Bro Zacky ckp kt aku . 
"anda jangan la lupa yang lama tu pernah berjasa kat anda macam mana noob pon dia ."
"it's not the guitar , it's the guitarist ."
"listen and play as musician . not as guitarist ."

Avenged Sevenfold - Second Heartbeat live Warped Tour 2003

11 comments:

S41KEN20 said...

nice gila post nie :) . tapi melugai lak aku kat word verification nih . zz=.="

Hazwan Kamarudin said...

haha . nice kan . biasa la . tgk la adik sapa . woi awat yang anda tak balik lg ?

S41KEN20 said...

jom breakfast . saya balik lepas suboh .

Hazwan Kamarudin said...

ok

Unknown said...

heaven sial dapat sap kok dgn Zacky, macam cilake! HAHAHA

Anonymous said...

Hikhik, ce teka aku sapa?

Hazwan Kamarudin said...

GP : bes an . aku kecik2 dlu dia la aja aku main congkak . hiok hiok hiok

Anon : lanaya ?

Lyana M. said...

Bijak sungguh anda, Saya bangga. Haha.

Hazwan Kamarudin said...

ada chemistry gitu . hiok hiok . sapa lg yg nk ce ce ni .

syafiqa said...

ajar main gitar.da lama tak main.
haha

Hazwan Kamarudin said...

boleh ja nk ajar .
xdahal .
xmintak byk eh .
nescafe ais kaw segelas jd la .
hiok hiok hiok